De vijfduizend medewerkers van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding – kortweg VDAB – werken dagelijks aan hun missie om zo veel mogelijk mensen aan een passende job te helpen en de vacatures van bedrijven snel en efficiënt in te vullen. Ook mensen die (nog) geen werk zoeken, probeert VDAB naar de arbeidsmarkt toe te leiden. Zo streeft VDAB met haar partners naar een werkzaamheidsgraad van 80% tegen 2030. VDAB heeft daarvoor een brede waaier aan functies, met tal van boeiende en uiteenlopende rollen. “De maatschappelijke impact die je hebt, is vandaag meer dan ooit belangrijk.”
Als algemeen directeur organisatiebeheer benadrukt Katrien Vereecken het belang van maatschappelijke impact als jobcriterium. “Dat komt duidelijk naar voren in elke bevraging bij onze werknemers. Maar ook nieuwkomers en zeker jonge mensen vinden het belangrijk.” Ze benadrukt dan ook dat werk voor structuur en eigenwaarde zorgt in het leven van mensen. “Al onze medewerkers dragen daartoe bij, direct of indirect. We zorgen ervoor dat iedereen zich betrokken voelt bij onze missie.”
VDAB telt in totaal zo’n vijfduizend medewerkers, verspreid over zeer uiteenlopende functies. “Die zijn allemaal nodig voor onze rol van regisseur op de Vlaamse arbeidsmarkt. Er zijn natuurlijk de gekende dienstverlenende functies, zoals bemiddelaars en instructeurs, maar om toekomstige uitdagingen aan te kunnen gaan, hebben we ook nood aan een aantal knelpuntfuncties, zoals inkoopprofielen, financiële medewerkers, juristen, projectleiders gebouwen en IT’ers.”
VDAB helpt jouw organisatie verder!
VDAB is bij uitstek een organisatie die veel loopbaankansen biedt. “De vele mogelijkheden om opleidingen te volgen binnen je job, maar ook in functie van je verdere loopbaan, zorgen voor jobtevredenheid en werkzekerheid.” En dat gaat ver. Katrien haalt het voorbeeld aan van de talentencampussen die VDAB organiseert. “Daarmee geven we medewerkers de kans zich om te scholen in functie van een compleet andere job. Een bemiddelaar, bijvoorbeeld, kan zo uitgroeien tot een Java-ontwikkelaar of functioneel analist.”
Elke medewerker krijgt de kans om zijn of haar loopbaan uit te stippelen. “De jaarlijkse evaluatie- en planningsgesprekken helpen daarbij. Daarin bespreek je samen met je leidinggevende welke opleidingen en stages er bijvoorbeeld mogelijk zijn. Ook nieuwkomers krijgen een stevig onboardingtraject, met een brede uitleg over onze werking en missie. Iemand van het team voorziet als meter of peter begeleiding bij je eerste stappen in je nieuwe job en je volgt ook de noodzakelijke opleidingen om de job vlot uit te oefenen.”
Dankzij een virtueel loopbaanhuis kan elke VDAB-medewerker zijn of haar carrière in handen nemen. “Je kan er een traject volgen dat je helpt oriënteren richting een functie die bij je past. Daarbij krijg je loopbaanpaden te zien die je op weg helpen. Je leert er welke formele voorwaarden nodig zijn om door te groeien. Zo doe je inspiratie op en zie je wat voor jou bereikbaar is.”
Waar en hoe je opleidingen volgt, kan sterk verschillen. “De meeste vallen binnen de uren. De enige vereiste is dat de opleiding moet passen binnen je loopbaan. Voor de rest zijn we zeer soepel in het toestaan van opleidingen. We hebben heel veel interne opleidingen, maar omdat we tot het netwerk van de Vlaamse overheid behoren, genieten we van een nog veel ruimer aanbod.”
VDAB-medewerkers werken op de locatie die voor hen het best bij de jobactiviteit van het moment aansluit. Dat kan thuis zijn, in één van de vele kantoren van VDAB of de Vlaamse overheid, bij een bedrijf of een partner van VDAB. “Zo kan iedereen werk en privé vlot combineren.”
Alle medewerkers genieten onder meer van een pakket van 35 vakantiedagen, smartphone, laptop, hospitalisatieverzekering, maaltijdcheques, gratis openbaar vervoer van en naar het werk, fietsvergoeding voor woon-werkverkeer, fietsleasing en aanvullend pensioen. “We zijn ook aangesloten bij de sociale dienst van de Vlaamse overheid, waardoor iedereen toegang heeft tot een aantal sociale voordelen en kortingen op evenementen en activiteiten.”
Employeur pionnier est un réseau d’apprentissage d’organisations cherchant à se développer et à se positionner en tant qu’employeurs durables et centrés sur les personnes.
DEVENIR UN EMPLOYEUR PIONNIERPowered by