Hoe komt het dat de ene organisatie innovatie kan bewerkstelligen, en de andere daar jammerlijk in faalt. “De menselijke component blijkt cruciaal”, stelt Joachim De Vos, professor, managing partner bij Living Tomorrow en auteur van ‘Why innovation fails’. De Vos verzorgde voor Baanbrekende Werkgever en AFAS Software een interactieve sessie over dit thema bij Living Tomorrow. We overlopen daaruit enkele inzichten. “Eén zaak staat als een paal boven water: innovatie is des mensen.”
Velen denken bij innovatie aan technische snufjes. Innovatie is op zich ook geen methodologie. Het is geen uitvinding en het gaat niet om de nood aan een kast vol patenten.
Wat dan wel? De Vos omschrijft innovatie als een exploratie van nieuwe ideeën die succesvolle producten, diensten en processen of winstgevende business modellen kunnen voortbrengen. “Innovaties kunnen ook succesvol zijn voor de maatschappij, het draait dus niet enkel om geldelijke winst.”
De Vos deed zelf onderzoek bij 250 bedrijven over het falen van innovatie. En meer bepaald: waarom ze niet tevreden waren met hun investeringen in innovatie. En dit was de top 5 met aangehaalde obstakels:
1. Time to market duurt te lang - 35%
2. Externe samenwerking faalt - 33%
3. Go to market: business model - 30%
4. People & skills: tekort aan skills - 28%
5. Cultuur: moet het toelaten om jezelf heruit te vinden - 26%
“Bij elk van deze vijf belangrijkste obstakels speelt de mens een cruciale rol”, beklemtoont hij. “Het is bijvoorbeeld niet omdat een CEO beslist om sneller te innoveren dat het ook effectief gebeurt. Het vereist een keten van mensen en cultuur. En heeft weerslag op HR”, benadrukt De Vos.
Tijdens de sessie komt ook de befaamde Kodak case aan bod, het bedrijf dat ten onderging door de opkomst van digitale fotografie. “Ook daar was het een kwestie om mensen mee te krijgen in de verandering. De helft van de Kodak-medewerkers waren neen-zeggers, die eigenlijk liever niet wilden veranderen.”
“Een van de meest gestelde vragen bij de start van innovatietrajecten is: ‘Wie kies ik om in mijn team te zitten?’ En mijn antwoord is dan steevast: “Met een divers team kom je het verst”, weet De Vos. “Je moet de juiste balans vinden tussen strategie, uitvoering en communicatie.” Hij definieert in dat kader vier profielen van medewerkers: uitvinders, denkers, beslissers en tenslotte de doener-operator.
Ook bij startende bedrijven maakt(te) het team het verschil. “In startups die uitgroeiden tot succesvolle organisaties – van HP en Apple tot Daimler & Benz en Tesla – zie je altijd verschillende profielen: van een uitvinder en een ondernemer. Wat had de ondernemer Bill Gates geweest zonder Paul Allen, de uitvinder indertijd bij de start-up Microsoft?”
Tijdens het interactieve deel van de sessie van Joachim De Vos konden de Baanbrekende Werkgever-deelnemers hun boosters en hinderpalen voor innovatie in hun organisatie delen, en dat deden ze volop.
Nadien volgde een rondleiding door Living Tomorrow, met ook een demo van AFAS, partner van Baanbrekende werkgever. “We hebben twee demo’s ontwikkeld, een over CRM/Sales en een over Workflows. Die van CRM/Sales vind je momenteel al terug op de Innovation Campus in Vilvoorde, waar de toekomstige leef- en werkomgeving wordt tentoongesteld. Het sluit aan bij onze missie: inspireert beter ondernemen”, stelt Esmee Bryon, PR & communicatieverantwoordelijke bij AFAS Software, die benadrukt dat je met zo’n demo ook best abstracte begrippen kan toelichten. “Met behulp van een VR-bril ervaren bezoekers op een leuke en interactieve manier het onzichtbare. Dus geen saaie Powerpoints, maar een meeslepende beleving.”
Of hoe innovatie op diverse manieren centraal stond daar in Living Tomorrow. En waarom innovatie vooral een HR-verhaal is.
Wil jij ook werk maken van een innovatief HR-beleid? Wil je de uitdagingen binnen jouw organisatie benoemen, bespreken én aanpakken samen met gelijkgestemde werkgevers? Welkom in het lerend netwerk van Baanbrekende Werkgever. Hier vind je alle info.
Employeur pionnier est un réseau d’apprentissage d’organisations cherchant à se développer et à se positionner en tant qu’employeurs durables et centrés sur les personnes.
DEVENIR UN EMPLOYEUR PIONNIERPowered by