Voor de werkgever blijft het mobiliteitsvraagstuk vaak complex en niet eenduidig. Flexibiliteit is daarom erg belangrijk, naast het besef dat autoverplaatsingen vaak niet te vermijden zijn. Cambio Autodelen komt aan beide bezorgdheden tegemoet en biedt zo een deel van het antwoord. Linde (Redopapers) en Pieter (Pleegzorg Oost-Vlaanderen) tonen elk vanuit hun ervaring aan waarom autodelen in de lift zit.
Cambio Autodelen is één van de grootste en bekendste autodeelbedrijven in ons land. Afgaand op de cijfers mogen we stellen dat deelmobiliteit duidelijk in de lift zit. Dit jaar heeft het bedrijf meer dan 70.000 gebruikers in België. Die beschikken over meer dan 2.500 deelauto’s – vier keer zo veel als vijf jaar geleden. Voor die toenemende populariteit zijn twee grote verklaringen: het gebruiksgemak van de formule en de vele voordelen op het vlak van mobiliteit die eraan vasthangen, voor zowel particulieren als werkgevers, ongeacht de grootte van het bedrijf of de organisatie.
Linde Luyten is zaakvoerder van Redopapers, een jong bedrijf dat overtollig publiciteitsmateriaal van culturele organisaties en drukkerijen recycleert tot notitieboekjes. “Voor ons moet mobiliteit afgestemd zijn op duurzaamheid”, zegt ze. “We gaan heel vaak de baan op om materiaal op te halen, soms zelfs tot in Nederland, en dat kan enkel met de wagen. We zouden voor elektrische wagens kunnen kiezen, maar dat is financieel niet haalbaar. En ook het aanschaffen van een oudere, vervuilende wagen, is voor ons geen optie.”
(Lees verder onder de foto)
Fotograaf: Rafaël Balrak
Redopapers vond een oplossing op maat bij cambio. “We kunnen zonder problemen verschillende keren per week een wagen reserveren. De grootste troef voor ons is dat we het type wagen kunnen kiezen. Soms is dat een bestelwagen, bijvoorbeeld wanneer we grote banners ophalen.” Intussen is Redopapers verhuisd naar de Antwerpse rand. Maar toen het bedrijf nog in het centrum van Antwerpen gevestigd was, bleek ook de garantie op een beschikbare parkeerplaats via cambio mooi meegenomen.
Op het administratieve vlak blinkt deelmobiliteit uit in eenvoud. “We kunnen zonder problemen nieuwe medewerkers aan het abonnement toevoegen en hen zo op een makkelijke manier een wagen aanbieden.” Zelf gebruikt Linde cambio ook privé. “Ik rij niet vaak genoeg om een eigen wagen te kopen.”
Een vergelijkbaar geluid horen we bij Pleegzorg Oost-Vlaanderen, waar deelmobiliteit eveneens voor een gepaste oplossing zorgt. De organisatie ondersteunt en begeleidt pleeggezinnen en -kinderen. De begeleiders staan daarvoor tussen het kind, het pleeggezin en de ouders en moeten dus vaak op huisbezoek. “We maken gebruik van dienstwagens, maar hebben ook twee cambio-abonnementen voor onze medewerkers”, zegt Pieter Top van Pleegzorg Oost-Vlaanderen. “Dat is handig voor collega’s die van ver moeten komen. Zij kunnen een deelwagen reserveren in hun buurt en zo naar hun afspraken rijden. Sommige collega’s combineren de trein met een deelwagen.”
Deelmobiliteit staat zowel voor Linde als Pieter gelijk aan minder administratieve rompslomp. “Voor een onderneming kost het veel tijd en moeite om een bedrijfswagen te voorzien. De budgettering van deelmobiliteit is zeer voorspelbaar: je betaalt voor de kilometers die je rijdt en je reservatieperiode, naast een kleine, vaste abonnementsbijdrage. Zo heb je een goed zicht op de kosten”, zegt Linde. Voor een deelauto betaal je in functie van je gebruik. Dat maakt de formule interessant, zeker wanneer je doorheen het jaar niet altijd evenveel nood hebt aan een wagen. Pieter: “Dat klopt. Wanneer onze eigen dienstwagens stilstaan, kosten ze ook geld.” “We merken duidelijk dat medewerkers mobiliteit anders gaan bekijken”, weet Miet Verdonck, marketing- en communicatieverantwoordelijke bij cambio Autodelen Vlaanderen. “Ze hechten meer belang aan gebruiksgemak en verlangen een hoge graad van flexibiliteit. Precies wat de deelwagen biedt. Bij veel bedrijven zit de bedrijfswagen er echter nog altijd ingebakken, ook al omdat het vaak een hr-kwestie is.” Vooral in de stedelijke context, waar parkeergelegenheid geen evidentie is, komt er een duidelijke shift op gang. “Het kostenplaatje en de praktische meerwaarde overtuigen steeds meer mensen van de deelauto”, besluit Linde.
Employeur pionnier est un réseau d’apprentissage d’organisations cherchant à se développer et à se positionner en tant qu’employeurs durables et centrés sur les personnes.
DEVENIR UN EMPLOYEUR PIONNIERPowered by