De Nationale Bank van België omarmt activity-based working: elke medewerker kiest de concrete werkplek in functie van de taak. Het gebouw, de digitale uitrusting en het HR-beleid maken die aanpak mogelijk. Dat alles komt samen in het Archipel-programma van de bank.
Siska D'hoore (Verantwoordelijke HR-management): “Al in 2018 startten we met pilootprojecten. We wilden van meet af aan een meer hedendaagse bedrijfscultuur, met minder grenzen - ook fysiek - tussen de collega's. We wilden vlot samenwerken, een fijne kantooromgeving creëren, meer aansturen op resultaten. Corona bracht alles in een stroomversnelling.”
“Het hybride werken na covid vroeg om wat aanpassingen. Meer oog voor deconnectie bijvoorbeeld, voor focustijd en voor hybride vergaderen. Het gevolg daarvan zie je ook in onze vastgoedstrategie. Ons historische gebouw wordt de komende jaren gerenoveerd. Zowel ons tijdelijke kantoor tijdens de renovatie als ons vernieuwde gebouw geven we vorm volgens de noden van activity-based working. Zo creëren we ook kansen om ons aan te passen aan toekomstige evoluties.”
Niels Machtelinckx (Programmamanager digitale werkplek): “Op kantoor investeren we sterk in een moderne uitrusting en thuis willen we onze collega's dezelfde werkervaring geven als op kantoor. Zo creëren we meer flexibiliteit, want we geloven dat mensen zelf moeten kunnen kiezen waar ze werken. De technologie om veilig en vlot thuis te werken was er al voor corona en we blijven verder inzetten op onze digitale wendbaarheid. Daarom blijven we collega’s begeleiden en investeren we verder in de noodzakelijke aanpassingen.”
Ilse Van den Borre (HR-change manager): “Eigenlijk is dit een verhaal van change management. Waarom kiest de Nationale Bank voor deze verandering? Op die vraag proberen we meer dan ooit een antwoord te geven. Archipel reflecteert onze cultuur, onze manier van samenwerken. De nieuwe werkplek vraagt om nieuwe gedragingen en een nieuwe managementstijl waarin vertrouwen, respect en aansturen op resultaten meer dan ooit belangrijk zijn. Vandaag werken we nog vaak afgescheiden in ons eigen team, terwijl we de verschillende diensten en departementen veel meer met elkaar willen laten samenwerken.”
Nicolas Denewet (Teammanager interne audit): “Ik kan getuigen dat de verandering voor mijn team grotendeels positief is. Medewerkers zijn erg tevreden omwille van de flexibiliteit in de werkorganisatie en het evenwicht werk-privé. Ook is er een grotere autonomie en een groter vertrouwen. Dat is ook het motto van ons dienstcharter: Werk je op kantoor of vanop afstand, het is een kwestie van wederzijds vertrouwen. Als manager zie ik mijn rol meer als die van een coach. Ik vertrouw de medewerkers en zij vertrouwen mij.”
Ontdek alles over Baanbrekende Werkgever Bank van België hier!
Employeur pionnier est un réseau d’apprentissage d’organisations cherchant à se développer et à se positionner en tant qu’employeurs durables et centrés sur les personnes.
DEVENIR UN EMPLOYEUR PIONNIERPowered by